Procedura Bezpieczeństwa

w Przedszkolu Nr 88, 03-368 Warszawa ul. Poborzańska 19

I. Podstawa prawna

    1. Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14.12.2016r. ( Dz.U. z 2023r., poz. 900,1718 i 2005) ze zm.
    2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
    3. Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
    4. § 13. ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r., w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 121, poz. 1138)
    5. Konwencja Praw Dziecka.
    6. Statut Przedszkola Nr 88.

II. Definicja

Bezpieczeństwo to stan nie zagrożenia.

III. Cele

Sprawne i skuteczne zarządzanie Przedszkolem poprzez:

  • zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu,
  • zapewnienie bezpiecznych warunków uczestnictwa dzieci
  • w zajęciach organizowanych przez Przedszkole,
  • zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu poza obiektami należącymi do placówki.

IV. Zakres

Organizacja działań zapewniających bezpieczeństwo uczniów pozostających pod opieką nauczycieli przedszkola.

V. Osoby odpowiedzialne

  • Dyrektor
  • Nauczyciele
  • Pracownicy obsługi

(zgodnie z zakresami obowiązków)

VI. Opis działań

A. Działania dyrektora Przedszkola Nr 88

  1. Zapewnienie stanu technicznego obiektu i wyposażenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Określenie osób odpowiedzialnych za stan techniczny i higieniczny urządzeń sanitarnych obiektów i sprzętu należącego do placówki.
  3. Zaznajamianie pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz działaniami służącymi zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom.
  4. Prowadzenie nadzoru pedagogicznego pod kątem uwzględniania przez nauczycieli w działaniach dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych wymogów bezpieczeństwa i higieny dzieci oraz zapewnienia opieki pedagogicznej.
  5. Systematyczne dokonywanie przeglądów stanu technicznego budynku ze szczególnym zwróceniem uwagi na ewentualne zagrożenia (elewacji zewnętrznej, stolarki drzwiowej i okiennej, wejścia na teren Przedszkola, ogrodu przedszkolnego, sal zajęć, korytarzy, i instalacji (elektrycznej, grzewczej, wentylacyjnej, odgromowej, wodno-kanalizacyjnej i innej).
  6. Organizowanie przy pomocy odpowiednich instytucji szkoleń dla pracowników z zakresu BHP, ppoż oraz udzielania pomocy przedmedycznej.
  7. Monitorowanie przestrzegania zasad postępowania pracowników Przedszkola dotyczących:
    1. bezpieczeństwa dzieci w szatni przedszkolnej i hollu głównym, w czasie przyprowadzania i odbierania dzieci przez rodziców lub opiekunów,
    2. organizowania wycieczek, zajęć w terenie,
    3. dokumentacji wypadków dzieci pozostających pod opieką Przedszkola,
    4. ewakuacji
      • nadzorowanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych odbywających się w placówce,
      • oznakowanie i zabezpieczenie przed swobodnym dostępem pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieupoważnionym.

B. Działania nauczycieli

  1. Systematyczne kontrolowanie sali zajęć oraz miejsc, w których planują odbycie zajęć,
  2. Planowanie i realizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa przyjętymi w Przedszkolu.
  3. Bezwzględne przestrzeganie zasady zapewniania opieki pedagogicznej przez cały czas pobytu dziecka w Przedszkolu.

C. Działania pracowników administracji  i obsługi

Rzetelne wypełnianie swoich obowiązków, zgodnie z przyjętymi ustaleniami

D. Działania rodziców

  1. Przyprowadzanie zdrowego dziecka i oddawanie go pod opiekę nauczycielowi.
  2. Odbieranie dziecka osobiście lub przez pisemnie upoważnioną osobę przez rodziców.

VII. Sposoby gromadzenia danych

  • Protokoły z przeprowadzanych kontroli dyrektora oraz instytucji zewnętrznych.
  • Sprawozdanie z pełnionego nadzoru pedagogicznego.
  • Rejestr wypadków.
  • Dokumentacja pedagogiczna nauczycieli.

VIII. Techniki i narzędzia monitorowania

  • Obserwacja – arkusz obserwacji.
  • Analiza dokumentacji – dyspozycja do analizy dokumentacji.
  • Rozmowa – lista pytań.

IX. Sposoby prezentacji wyników wdrażania procedury

  • Przekazywanie uogólnionych wniosków z monitorowania i ewaluacji – podczas posiedzeń rady pedagogicznej i zebrań z pracownikami administracji i obsługi.

X. Ewaluacja

  • Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do celów, ewentualne modyfikacje procedury.

 

Procedura przyjęta do realizacji w Przedszkolu Nr 88 przez Radę Pedagogiczną i pozostały personel przedszkola dnia 29.02.2024 r.