Procedura Bezpieczeństwa
Procedura Bezpieczeństwa
w Przedszkolu Nr 88, 03-368 Warszawa ul. Poborzańska 19
I. Podstawa prawna
-
- Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14.12.2016r. ( Dz.U. z 2023r., poz. 900,1718 i 2005) ze zm.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
- § 13. ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r., w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 121, poz. 1138)
- Konwencja Praw Dziecka.
- Statut Przedszkola Nr 88.
II. Definicja
Bezpieczeństwo to stan nie zagrożenia.
III. Cele
Sprawne i skuteczne zarządzanie Przedszkolem poprzez:
- zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu,
- zapewnienie bezpiecznych warunków uczestnictwa dzieci
- w zajęciach organizowanych przez Przedszkole,
- zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu poza obiektami należącymi do placówki.
IV. Zakres
Organizacja działań zapewniających bezpieczeństwo uczniów pozostających pod opieką nauczycieli przedszkola.
V. Osoby odpowiedzialne
- Dyrektor
- Nauczyciele
- Pracownicy obsługi
(zgodnie z zakresami obowiązków)
VI. Opis działań
A. Działania dyrektora Przedszkola Nr 88
- Zapewnienie stanu technicznego obiektu i wyposażenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Określenie osób odpowiedzialnych za stan techniczny i higieniczny urządzeń sanitarnych obiektów i sprzętu należącego do placówki.
- Zaznajamianie pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz działaniami służącymi zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom.
- Prowadzenie nadzoru pedagogicznego pod kątem uwzględniania przez nauczycieli w działaniach dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych wymogów bezpieczeństwa i higieny dzieci oraz zapewnienia opieki pedagogicznej.
- Systematyczne dokonywanie przeglądów stanu technicznego budynku ze szczególnym zwróceniem uwagi na ewentualne zagrożenia (elewacji zewnętrznej, stolarki drzwiowej i okiennej, wejścia na teren Przedszkola, ogrodu przedszkolnego, sal zajęć, korytarzy, i instalacji (elektrycznej, grzewczej, wentylacyjnej, odgromowej, wodno-kanalizacyjnej i innej).
- Organizowanie przy pomocy odpowiednich instytucji szkoleń dla pracowników z zakresu BHP, ppoż oraz udzielania pomocy przedmedycznej.
- Monitorowanie przestrzegania zasad postępowania pracowników Przedszkola dotyczących:
- bezpieczeństwa dzieci w szatni przedszkolnej i hollu głównym, w czasie przyprowadzania i odbierania dzieci przez rodziców lub opiekunów,
- organizowania wycieczek, zajęć w terenie,
- dokumentacji wypadków dzieci pozostających pod opieką Przedszkola,
- ewakuacji
- nadzorowanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych odbywających się w placówce,
- oznakowanie i zabezpieczenie przed swobodnym dostępem pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieupoważnionym.
B. Działania nauczycieli
- Systematyczne kontrolowanie sali zajęć oraz miejsc, w których planują odbycie zajęć,
- Planowanie i realizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa przyjętymi w Przedszkolu.
- Bezwzględne przestrzeganie zasady zapewniania opieki pedagogicznej przez cały czas pobytu dziecka w Przedszkolu.
C. Działania pracowników administracji i obsługi
Rzetelne wypełnianie swoich obowiązków, zgodnie z przyjętymi ustaleniami
D. Działania rodziców
- Przyprowadzanie zdrowego dziecka i oddawanie go pod opiekę nauczycielowi.
- Odbieranie dziecka osobiście lub przez pisemnie upoważnioną osobę przez rodziców.
VII. Sposoby gromadzenia danych
- Protokoły z przeprowadzanych kontroli dyrektora oraz instytucji zewnętrznych.
- Sprawozdanie z pełnionego nadzoru pedagogicznego.
- Rejestr wypadków.
- Dokumentacja pedagogiczna nauczycieli.
VIII. Techniki i narzędzia monitorowania
- Obserwacja – arkusz obserwacji.
- Analiza dokumentacji – dyspozycja do analizy dokumentacji.
- Rozmowa – lista pytań.
IX. Sposoby prezentacji wyników wdrażania procedury
- Przekazywanie uogólnionych wniosków z monitorowania i ewaluacji – podczas posiedzeń rady pedagogicznej i zebrań z pracownikami administracji i obsługi.
X. Ewaluacja
- Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do celów, ewentualne modyfikacje procedury.
Procedura przyjęta do realizacji w Przedszkolu Nr 88 przez Radę Pedagogiczną i pozostały personel przedszkola dnia 29.02.2024 r.